• Besua

    Besua

    "O ma pula te lee mawongo o bino e, a munaye, esele mangingo ma sele joa mboko."

    O ponda kwan°, loko la besua di ta di tondobè jita. Bato ba ta ba yoko londa o mamboko ma besua, o jembisè ngum'a besua. Nde nika loko to diwo di si boino na matuke to na ikon, bato ba ta bangamèn bè jangwa jita.

    Ka elangisan, moto e na a bè ngiña to nè, nde a ñaka na nunè a dom nde mo sona isilo ninka, nde mwende mwao mu buea biana ba dom nde mo dale o ten. Kè sena nunè a wèlè nde malambi o mboko mwa besua.

    Bakaisedi b'indi so sontanè nika, nà boo ba ma wasa o jeka banè na ba si tomba, oñola nika nde ba bodi no na mangingo ma bè. 

    Mangingo ma boto nde bewudu ba mbanda, nde ba kumwa so o joa mboko o wèni besua be m'alano o jana, ba ma tomba o bepolo bèsè bèsè wèni bajanedi ba mèndèno o tèsè myende mabu. Ba ma sousè nde byadi bèsè ba kwèno o maa mabu, ma mapapan ma janjo.

    Bato be na ba poi jombwè besua, ba bena ba si bi, ba m'ongèlè nde na ban be nde o sa téété nika, o ñingisè maloko, nde kè be nde o bola ebol'a bwam, na matuke ma si bè o besua. Ba bolè tè o banda wase ñèsè, besua be ma botea so.

    Nika ñe o bekombo bèsè, to o mbèng'a bakala, ban baduè medi ma mundi, to bato ba ñoi, to bañè miila. Bato boo ba yoki ño myanga, nà ma bateye babo ngiña o dipa banè. Gobina ya be bekombo, be yoki so jombwa babo maya, o jènè nga ba si nongi myanga ma ma bateyè babo ngiña, nika mènè pè nde ba ma kokisèno babo, kè ba soi babo myanga o ñolo.

    Mulemlem ka loko la bol'esanja, biana e m'oka, bana ba bito, ba ma belèno na "pompom girl",  ba ma sèlè o sa, ba kumwa pè o sousè mambo ba kwèno o maa mabu. Nika ñe nde eyembilan'a ebol'a mangingo, nde wa e titi iwiyè ka mangingo ma mboa, ye nde wa o ñingisè epolo.

    Moto, to a bè ngiña nèni, o ma pula so tè pongo mingurugwata, o leè mawongo a bino, angamèn o jesèlè na mangingo ma sèlè o joa mboko !

    -----------------------

    Bila : lutte<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

    bwemba : bataille<o:p></o:p>

    ewèngi, ewèngi, eyèngi : lutte, bagarre<o:p></o:p>

    isango : confrérie<o:p></o:p>

    Jasangilan : la réconciliation<o:p></o:p>

    mutango : querelle<o:p></o:p>

    ndakwè : la fuite  (dèkwè)<o:p></o:p>

    ------------<o:p></o:p>

    ana : lutter<o:p></o:p>

    tánga : se quereller<o:p></o:p>

    saka ewèngi : provoquer une bagarre<o:p></o:p>

    koma musango : faire la paix<o:p></o:p>

    sangilanè : se réconcilier

    koma maloko

    « Citations d'ici, de là et d'ailleurs.Pongo - Pongo »

  • Commentaires

    Aucun commentaire pour le moment

    Suivre le flux RSS des commentaires


    Ajouter un commentaire

    Nom / Pseudo :

    E-mail (facultatif) :

    Site Web (facultatif) :

    Commentaire :